Οι διπλωματούχοι μηχανικοί του ελληνικού σιδηροδρόμου, με ανακοίνωση που έδωσαν στη δημοσιότητα, ζητούν τον τερματισμό της πολυδιάσπασης του κλάδου και τη δημιουργία ενός ενιαίου δημόσιου φορέα για τον σιδηρόδρομο, καθώς και την επανακρατικοποίηση της Hellenic Train.
Ο Σύλλογος Διπλωματούχων Μηχανικών ΟΣΕ, που εκπροσωπεί εργαζόμενους από τις ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train, επισημαίνει ότι διαχρονικά οι κυβερνήσεις και οι διοικήσεις απαξίωσαν τον σιδηρόδρομο και κατακερμάτισαν τον ενιαίο ΟΣΕ, δημιουργώντας εταιρείες με αλληλοεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες (ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ, ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ, ΕΔΙΣΥ).
Στην ανακοίνωση υπενθυμίζεται ότι ο νόμος 4974, που ψηφίστηκε το 2022 –πριν από την τραγωδία στα Τέμπη–, προέβλεπε την πλήρη απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ. Ωστόσο, τον Δεκέμβριο του 2024 ψηφίστηκε νέος νόμος (5167), ο οποίος προβλέπει την ενοποίηση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ.
Παρότι η ψήφιση του νόμου 5167 είχε προαναγγελθεί από το τέλος του 2023, με στόχο τη δημιουργία ενός φορέα με αποκλειστική ευθύνη για τις σιδηροδρομικές υποδομές, το ίδιο υπουργείο ανέλαβε εντός του 2024 την εκτέλεση έργων για την αποκατάσταση των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία “Ντάνιελ”, ύψους 460 εκατ. ευρώ, τα οποία ωστόσο δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει.
Επιπλέον, λίγο πριν από τον πρόσφατο κυβερνητικό ανασχηματισμό, το υπουργείο ανακοίνωσε την πρόθεση ανάθεσης της συντήρησης των υποδομών και των συστημάτων σε διακριτό φορέα, σε συνεργασία με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Μετά τον ανασχηματισμό, ωστόσο, προαναγγέλλεται η ψήφιση νέου νόμου, βασισμένου στο μοντέλο της ΔΕΗ.
Οι μηχανικοί ζητούν τη δημιουργία ενός ενιαίου δημόσιου φορέα, με σαφή διαχωρισμό των οικονομικών δραστηριοτήτων, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Παράλληλα, καταγγέλλουν τη χρόνια υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση του κλάδου και απαιτούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών την κατάθεση ενός συγκεκριμένου, σαφούς και εφαρμόσιμου πενταετούς επιχειρησιακού σχεδίου, σε διαβούλευση με τους εργαζομένους.